Harley Davidson

Među dugovječne američke simbole za koje malo tko nije čuo zasigurno spada i legendarni Harley-Davidson. Ova legendarna tvornica motocikala osnovana je 1903. godine u Milwaukeeju u američkoj državi Winsconsin. Osnivači su bili William Harley, Arthur Davidson, Walter Davidson, William A.Davidson. Prvi motocikl koji je izašao iz ovog tada malenog postrojenja bio je jednocilindrični stroj zamišljen za utrke. Prva godina tvrtke je bila godina u kojoj su prodana svega tri primjerka ovog motocikla, a već 1906. godine zahtjevi tržišta doveli su do širenja poslovanja i zapošljavanja dvostruko većeg broja radnika, čiji se broj u narednim godinama sve više povećavao. Poduzeće svoj procvat može zahvaliti i američkoj policiji koja je bila najveći kupac ovog motocikla čiji se broj godišnje proizvedenih primjerka nedugo poslije popeo na 150 komada. Već 1909. godine proizvedeno je 1149 primjeraka motocikala, a te vrlo važne godine za povijest ovoga branda stvoren je i prvi V-twin sa 1000 ccm.

         

Uz policiju, i vojska je sve više koristila motocikle Harley – Davidson, a pogotovo u vrijeme Prvog svjetskog rata kada su oružane snage SAD-a koristile oko 20 000 ovih motocikala. Ovako ojačana proizvodnja donosi procvat za tvrtku koja širi svoja predstavništva diljem SAD-a, te radi na novim konstrukcijama i tehničkim rješenjima. Iz toga nam i 1929. godine proizlazi i prvi twin-cam model sa kočnicama i na prednjem kotaču. Uz velike napore i odricanja tvrtka preživljava duboku recesiju, a 1943. godine umro je Bill Harley, a 7 godina poslije i Arthur Davidson, te je tvrtka prepuštena njihovim nasljednicima koji ju uspjevaju sačuvati. Uz vojsku, policiju i građanstvo koji koriste H-D motocikle, postižu se i veliki uspjesi na trkačkom planu sa modelom Sportster.

         

 

Harley – Davidson motocikli u narednim godinama sve više postaju dijelom odmetničkog i rock’n’roll imagea, a pogotovo nakon što je legendarni Elvis Presley snimio reklamu za ovaj brand. Crna kožna jakna je postala gotovo neizostavan odjevni predmet svakog vlasnika ovog motocikla. U narednim godinama tvrtka je ”izbacila” sve više modela, a broj proizvedenih motocikala 1975. godine iznosio je čak 75 403 primjerka. Sredina 80-tih godina tvrtci donosi nove nevolje, te se ona suočava sa bankrotom koji ipak uspjeva izbjeći prodajom dva miliona dionica. Oplemenjivanjem starih, te izbacivanjem novih modela i tehničkih rješenja tvrtka nastavlja rasti te je i dan danas, usprkos sve većoj konkurenciji, pojam u svijetu motociklizma. Karakterističan zvuk ovoga motocikla čini ga prepoznatljivim diljem svijeta. Podružnice i udruge ljubitelja ovoga branda postoje u gotovo svim zemljama svijeta pa tako i kod nas. Njima, a pogotovo Goranu Majeriću zahvaljujemo na fotografijama koje prate ovaj članak.

Slike: Goran Majerić