Krčki most

Prve ideje o povezivanju Krka sa kopnom javile su se u razdoblju nakon Prvoga svjetskog rata kada je Rijeka pripala Italiji, a za dio lučkih terminala je bilo planirano preseljenje u Malinsku na otoku Krku. No, zbog gospodarske situacije taj projekt je otkazan. No, sve i da je ta ideja sprovedena u djelo, to vjerojatno i ne bi bio prvi most koji spaja otok Krk sa kopnom jer je prema nekim podacima most postojao u srednjem vijeku, u razdoblju kada je značajna obitelj Frankopan sa Krka širila svoje posjede na okolno kopno. Poslije Drugoga svjetskog rata došlo je do obnove ideje o gradnji mosta, a 1960. godine je dovršena studija o izgradnji betonsko-lučnoga mosta. Pod pokroviteljstvom Josipa Broza Tita, čije je ime most nosio dugo vremena, radovi su konačno započeli 1976. godine, i potrajali su četiri godine. Most se službeno otvorio 19.srpnja 1980. godine, a radove su izveli Mostogradnja i Hidroelektra.

Krčki most je izgrađen je između uvala Črišnjevo i Skot, u općini Kraljevica, s kopnene strane, na otoku Sveti Marko i na području općine Omišalj na otoku Krku. Otočić Sveti Marko poslužio je graditeljima za ukopavanje temelja oba luka mosta te kao “nosač” ceste između dva luka. Velikim lukom premošten je morski tjesnac između Svetog Marka i kopna, “Tihi kanal”, a malim lukom, između Svetog Marka i Krka, “Burni kanal”. Najveća dubina mora ispod mosta doseže i do 60 m. Veliki problem za most predstavljaju udari bure (najjači je zabilježen 17. siječnja 1987.godine i iznosio je 220 km/h), zbog kojih se most ponekad i zatvara.

Gledajući most u brojkama napomenimo i to da je duljina samoga mosta 1430 metara, dok duljina betonskog luka ispod iznosi 390 metara (što ga čini najduljim armirano-betonskim lukom na svijetu). Most je pod nadležnošću koncesionara “Autocesta Zagreb-Rijeka”, koji ga je 2007. godine preuzeo od “Autocesta Rijeka-Zagreb”, a mostarina se naplaćuje pri ulasku sa kopnene strane. Najnovijim istraživanjima se došlo do saznanja da je sol u velikoj mjeri naštetila mostu, te je oštetila samu konstrukciju, zbog čega se čak i razmišlja i o izgradnji novoga mosta koji je od vitalne važnosti za otok Krk pošto njime u ljetnim mjesecima prođe i do nekoliko tisuća vozila dnevno.

photos: ©123RF